Ondersteuning aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften

Op onze school zorgen we ervoor dat elke leerling de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. Ons proces voor extra ondersteuning bestaat uit verschillende stappen:

1. Signalering: Als een leerkracht merkt dat een leerling extra hulp nodig heeft, bespreekt hij of zij dit met de Interne Begeleider (IB). Dit kan gebaseerd zijn op observaties, toetsresultaten of gedrag.

2. Observatie en analyse: De IB kijkt verder naar de situatie. Dit doen zij door middel van observaties en/of door meer toetsen af te nemen. Zij praten met ouders en mogelijk externe specialisten om de behoeften van de leerling goed te begrijpen.

3. Plan van aanpak: Op basis van de observaties maken we een plan met specifieke doelen en interventies die passen bij de leerling.

4. Uitvoering van het plan: De leerkracht en IB werken samen om de interventies uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld extra instructie, aangepaste leermaterialen of specifieke gedragsinterventies betekenen.

5. Monitoring en evaluatie: We volgen de voortgang van de leerling nauwkeurig en evalueren regelmatig. Zo kunnen we het plan aanpassen als dat nodig is.

6. Externe ondersteuning: Als de school niet alle hulp kan bieden, schakelen we externe specialisten in, zoals logopedisten of psychologen.

7. Betrokkenheid van ouders: Ouders worden actief betrokken bij het proces. We hebben regelmatig gesprekken zodat ouders weten hoe het gaat en we samen kunnen werken aan de ondersteuning van de leerling.

We werken samen met het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) om ervoor te zorgen dat alle leerlingen een passende plek krijgen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft een overzicht van de ondersteuning die we kunnen bieden. Ouders kunnen dit profiel op verzoek inzien.

Contactgegevens samenwerkingsverband PPO:
www.pporotterdam.nl
Schoolcontactpersoon PPO: Mevr. M. Blankestijn
m.blankestijn@pporotterdam.nl